Ett nytt bilbatteri inför vintern

Ett bilbatteri kallas även för startbatteri, med anledning av att det just startar själva motorn. Men hur får man det att hålla i vinterkyla och hur underhålls det på bästa sätt?

Något som bara måste köpas för att bilen ska starta och fungera, om det inte gör det, är ett bilbatteri. Det är vanligt att köpa på nytt till, till exempel, veteranfordon med blyplattor av antimon och batterilådor av svart bakelit. Då gäller det även att batteriernas starteffekt är likvärdig med dåtidens batterier, så att det verkligen fungerar i fordonet och inte för skada på motorn.

Men hur sköter man om ett batteri under vinterns månader och underhåller det så att det inte behöver bytas ut?

Ta hand om bilbatteriet i kylan

I en artikel i Expressen går det att läsa om hur man får batteriet att hålla trots bitande vinterkyla, för det är nämligen så att kyla är batteriets värsta fiende. Det gäller bland annat att skaffa batteriladdare som är kopplad till batteriet via garaget samt att köra bilen extra långt när det är riktigt sträng kyla ute.

Bilbatterier har en tendens att ge upp när man som mest behöver bilen. En kall vintermorgon på väg till jobbet, eller efter skidutflykten. Underhåll batteriet, så slipper du dyr bärgning – MestMotor

 

Byt batteriet i tid

Det gäller även att hålla ren batteriet, inte minst på själva locket samt på poler och polanslutningar. Ett vanligt batteri håller i 5 till 7 år så se till att behålla inköpskvittot och byt batteriet i tid, innan det blir alldeles för dåligt.

 

Batterier som förbrukats och inte längre duger till bilar kan däremot få ett nytt liv, genom att lagra energi. Mer om det går att läsa i denna artikel från tidningen Ny Teknik.