• Att byta bilstereo

    Om stereon man har i bilen inte har stöd för streaming behöver man byta den. Hur gör man det?

  • Koppla in bilstereo

    Med en bra bilstereo går resan snabbare. Dessutom låter många musikgenres som bäst i bilen.

Tyskland tillåter självkörande bilar

Självkörande bilar har varit något av ett modeord det senaste året. Det kan fortfarande kännas som att de ligger långt in i framtiden, men nu har ett stort genombrott kommit. Tysklands parlament har röstat igenom en lag som ger biltillverkarna möjlighet att testa självkörande bilar på det allmänna vägnätet.BMW på testkörning

Tyskland är utan tvekan billandet framför andra i Europa. Detta beror dels på att landet har många inhemska biltillverkare: Volkswagen, som har varit störst i världen, och Audi, BMW och Mercedes, som är drömbilar för många motorintresserade. Sedan har Tyskland också en sjusärdeles infrastruktur för bilar, inte minst när det kommer till mortorvägsnätet. Motorvägarna, Autobahn, har en mycket hög standard och ungefär hälften av motorvägsnätet saknar hastighetsbegränsning, även om det rekommenderas att inte köra snabbare än 130 km/h.

Fredag 12 maj i år godkände det tyska parlamentet, Förbundsdagen, en lag som ger biltillverkarna möjlighet att testa självkörande modeller på det inhemska vägnätet. Tidigare har Volkswagen, BMW med flera varit tvungna att göra denna typ av tester i Kalifornien, men nu kan detta göras på hemmaplan.

Den nya lagen kräver dock att bilarna har en svart låda i testbilarna som registrerar varje resa och känner av om bilen eller en förare har kontroll över fordonet. Om föraren kör vid en eventuell olycka är de personligt ansvariga, men om det självkörande systemet har kontrollen i en sådan situation är det biltillverkaren som bär ansvaret.

Den tyska lagen kommer att revideras om två år, med hänsyn till hur långt tekniken har utvecklats då. Teslas vd Elon Musk har deklarerat att deras bilar ska bli helt självkörande, och alla fordon som rullar ut från deras fabrik idag är utrustade med teknik som gör dem helst självkörande. Det är dock inte många länder där lagstiftningen tillåter att man utnyttjar denna teknik till fullo.

Hur ser det ut i Sverige?

För fyra år sedan skrev Svenska Dagbladets Peter Alestig att 100 självkörande bilar skulle rulla på gatorna i Göteborg år 2017. Men dessa bilar har än så länge inte setts till. Det är dock samhället, snarare än den tekniska utvecklingen, som bromsar. Åtta av tio svenskar kan tänka sig att använda en självkörande bil, skriver Dagens Industri. Denna siffra är dock hämtad från en undersökning som har beställts av ett företag som leasar ut bilar, så kanske ska man ta den med en nypa salt. Samtidigt är det många respondenter i undersökningen som säger att de skulle känns sig oroliga när bilen inte styrdes av en människa. 35 % av de tillfrågade säger att de skulle hålla koll på vägen även fast de inte behövde. Det kanske säger något om den skepsis som ändå finns.

Volvo har tagit fram en självkörande variant av XC90, som Uber har använt vid tester i USA. För att genomföra tester i Sverige har man dock varit tvungen att ansöka om särskild dispens hos Transportstyrelsen. Men snart kommer detta att ändras: regeringen hoppas få på plats en förordning till 1 juli, som ska göra det lättare att få tillstånd för att genomföra försök med självkörande bilar på allmän väg.